Wat is DDOS en is ons geld wel veilig?

Aanvallen op onze digitale overboekingen en de service verleners is aan de orde van de dag.

Banken als ING, SNS en de Rabobank worden op grote schaal gebombardeerd met aanvallen zodat ze via het internet niet meer zijn te bereiken.

Maar wat is een DDOS aanval nu eigenlijk?

DDOS aanval

Deze afkorting staat voor: Distributed Denial of Service.

Dit betekend dat iemand, of een automatisch programma, heel veel berichten en opdrachten stuurt naar een website of online bank zodat deze wordt overbelast. Door deze overbelasting kan het zijn dat zo’n website, of de diensten van de bank plat gaat, vastloopt en daardoor niet meer bereikbaar is. Wat is dan het gevolg?

Pinnen in de winkel is niet meer mogelijk

Als dit bijvoorbeeld op een bank als de ING gebeurt dan kunnen mensen die bij de ING zitten geen bankzaken meer doen. Geen transacties doen, geen rekeningen online kunnen betalen, en staan mensen aan de kassa met een pinpas en vervolgens niet kunnen pinnen.

Daar sta je dan met je winkelkar vol boodschappen, en een lange rij wachtende mensen achter je omdat je niet kan betalen met je pinpas. De pin automaat geeft aan: “Geen saldo beschikbaar”.

DigiD niet bereikbaar

Er zijn dit jaar al meerdere aanvallen op de service DigiD met succes uitgevoerd waardoor het DigiD systeem niet meer bereikbaar was. Hierdoor kon er niet meer worden ingelogd op bijvoorbeeld gemeente websites, of kon je online geen belastingaangifte meer doen.DigiD wordt steeds meer gebruikt voor de burger als persoonlijke digitale handtekening en wordt vooral ingezet om toegang te krijgen tot overheidsinstanties en persoonlijke informatie over bijvoorbeeld je belastingzaken, zorg en huurtoeslagen. Wat is DDOS en is ons geld wel veilig?

Hoe veilig is ons digitaal geld bij onze banken?

We vertrouwen onze inkomsten aan onze banken. Zij willen daar immers mooie investeringen en handel mee doen. En dan willen we wel graag dat de banken hier goed mee om gaan. Bij de laatste ING aanval kregen mensen verkeerde saldo’s op hun bankoverzichten te zien. Er stond ineens duizend euro te veel op, of mensen stonden ineens in de min waardoor er ook discussies bij de kassa’s ontstonden. “Geen saldo? Dit kan niet! Ik heb wel geld op de bank staan!”. Daar wordt je niet blij van als je met je volle winkelkar boodschappen hebt gedaan.

De kranten schrijven voluit dat een bank of overheidsinstelling is aangevallen door een DDOS aanval. Dat de bank hierdoor niet bereikbaar is en dat het probleem zo snel mogelijk wordt opgelost. En daar blijft het dan bij.

Wij burgers willen weten hoe veilig ons geld is. Een aanval kan gebeuren. Maar wij willen weten wat er wordt gedaan om deze aanvallen te voorkomen. Wat wordt er gedaan en geïnvesteerd om ons geld veilig te stellen?

Wij willen lezen en horen dat er op technisch gebied oplossingen worden gezocht en dat deze worden doorgevoerd. Maak het zichtbaar voor ons. Pas dan krijgen ik een rustig gevoel en denken ik niet aan waar onze oude sok ligt, en of ik ons matras een dubbele functie moet gaan geven.

Deel deze post:
FacebookTwitterLinkedInEmail